Försommarsådder

Igår försökte jag komma ikapp på odlingsfronten. Var så skönt att få undan alla tomatplantor. Några satte jag ner i stora hinkar (men väntar på ett gäng hinkar ifrån vår målare) och resten frilandsvis i pallkrage. 

Om dom där hinkarna nånsin kommer hit, ja då får plantorna flytta ifrån pallkragen. Lite omständigt, men tror att tomaterna trivs bättre mot en husvägg.

Med tomaterna omplanterade, fick jag äntligen ork till att så de där fröna som jag skulle sått för kanske 1,5 månad sedan. Den där såplaneringen sprack ordentligt, men så blir det ibland. Annat som var tvunget att ta mer tid.

Borlottobönor.. Vackra! 😊

Den här gången ser jag till att märka alla sådder. Man kommer faktiskt INTE ihåg vad man sått och många sådder liknar varandra, åtminstone i början.

En del är det väldigt sent att så, men jag gör hellre ett försök än inget alls.  Jag sådde majs, pumpa, kinesisk gräslök, rädisa, dill, gula bönor, brytbönor, brysselkål, romanesco och majrova. Listan med allt jag önskar att så innan sommaren svischat förbi är fortfarande ganska lång. Ska bli bättre på att så lite och ofta. Tror det är tricket helt enkelt. 😉

Kram S.

Kommentera

