Skörd av spenat

I februari sådde jag ju spenat, med inspiration från det stora Spenatupproret hos Sara Bäckmo.

Det började bra, sedan blev det för varmt och därefter kallt igen. Mina små plantor såg inte mycket ut för världen men jag satte ut dom från sina tråg i pallkragar istället. De återhämtade sig men jag väntade lite för länge med att börja skörda.

Så de gick i blom så klart! Den spenat som syns längst ner i bild, är den övervintrade spenaten och den växte bättre än den vintersådda spenaten. Den har jag tagit blad ifrån, men inte från den ”nyaste” spenaten eftersom jag ville att den skulle växa på lite grann.

Idag plockade jag av all spenat, att den blommar kan inte hjälpas. Till kvällsmat blev inte helt otippat spenatsoppa. 😉 

Det blev en del att både frysa in och en del att ge bort. Det blev lite hastigt avplock ikväll men det berodde inte bara på blomningen utan även pga platsbrist. Hur man nu kan ha det i vår trädgård?! 😅 

Jag tror att vi får så lite ny spenat senare i sensommar, tydligen är mangold bättre lämpad för årstiden nu, så får väl testa det. 😊

Kram S.

Kommentera

